Obrázek projektu Unikátní výroba vodíku a zelených paliv, Kassø, Dánsko
PROJEKT
Unikátní výroba vodíku a zelených paliv, Kassø, Dánsko
Pro Siemens Energy realizujeme sadu unikátních elektrolyzérů, které poskytnou vodík pro následnou výrobu e-metanolu pro největšího lodního dopravce MAERSK, farmakologickou firmu Novo Nordisk nebo LEGO Group.
Naše zapojení

Nástup e-paliv jako udržitelného zdroje energie mění globální energetickou mapu a společnost 2JCP chce být v centru této transformace. Důkazem našeho odhodlání rozvíjet řešení v oblasti čisté energie je naše nedávná zakázka v dánském městě Kassø, kde se se Siemens Energy podílíme na průkopnickém projektu zaměřeném na výrobu e-metanolu.

E-metanol nabízí účinné řešení problémů spojených se skladováním vodíku a představuje budoucnost energie pro letadla, lodě a vlaky. V rámci tohoto projektu se vodík vyrábí na místě a následně se přeměňuje na e-metanol, který lze snadno přepravovat. 

Náš přínos

Elektrolyzér použitý v tomto projektu, Siemens Silyzer 300, využívá elektrolýzu PEM (protonová výměnná membrána) – sofistikovaná forma elektrolýzy s vysokou účinností. Tyto elektrolyzéry patří k prvním velkým průmyslovým elektrolyzérům, které byly nasazeny, což představuje významný milník v energetickém průmyslu.  

Pro společnost 2JCP, výhradního partnera společnosti Siemens Energy při kompletaci elektrolyzérů Silyzer 300, představoval tento projekt první pomyslný zářez v oblasti výroby vodíku. Společnost 2JCP byla zodpovědná za kompletaci tří 17,5 MW jednotek Silyzer 300, které budou použity v projektu Kassø. Společnost Siemens Energy dodala do Račic jádra elektrolyzéru a tepelné výměníky, zatímco zbytek byl zcela na straně 2JCP. A to od detailního technického řešení celého zařízení, návrhu separačních nádob pro vodík a kyslík, přes výrobu jednotlivých komponent (z uhlíkové i nerezové oceli) až po montáž všech součástí do funkčního zařízení, včetně elektroinstalace. 

Mnoho věcí muselo být ve 2JCP překalibrováno nebo vymyšleno od základu, aby se Silyzery mohly úspěšně vyrábět. Společnost Siemens Energy kladla extrémní nároky na čistotu vstupních komponent a celého výrobního prostředí. Naučili jsme se také ještě lépe pracovat se svařováním trubek a investovali jsme do několika orbitálních svářeček pro výrobu Silyzerů. V neposlední řadě představovalo značnou výzvu čištění celého zařízení a jeho plnění demineralizovanou vodou pro budoucí transport. 

Znalosti získané během projektu, a to jak v kanceláři, tak v dílně, jsou klíčové pro úspěšné zvládnutí podobných zakázek v budoucnu. V dubnu 2023 se uskutečnil jednodenní workshop mezi odborníky společnosti 2JCP a Siemens Energy, kde si obě strany vyměnily zkušenosti a poznatky. Tím se dále prohloubilo partnerství mezi oběma společnostmi při výrobě jednotek Silyzer 300. 

Photo
Solární park v Kassø
Photo
Světově první loď na e-metanol na cestě ze Singapuru do Dánska
Photo
Silyzer 300 zabalený na transport do Dánska
Photo
Workshop s týmem Siemens Energy u předávání Silyzer 300 k provozu
Více o projektu

V dánském městečku Kassø pomáhá společnost Siemens Energy vybudovat speciální zařízení na výrobu ekologického vodíku a e-metanolu. Projekt je založen na technologii elektrolytické výroby vodíku z obnovitelných zdrojů energie, přičemž vodík se v kombinaci se zachyceným CO2 z atmosféry používá k syntetické výrobě e-metanolu. Prvními odběrateli e-metanolu budou největší světový lodní dopravce A.P. Moller–Maersk, LEGO Group a farmaceutický gigant Novo Nordisk.


Významným podnětem pro tento projekt je stávající přebytečná kapacita větrné energie v Dánsku, která činí přibližně 3 GW. Země již několik let využívá 100% obnovitelné zdroje energie a nadále do tohoto odvětví investuje, což vede k jasnému přebytku větrné energie, která se využívá k výrobě ekologického vodíku. 


Vodík vyrobený v Kassø a konvertovaný do e-metanolu bude primárně využíván k pohonu nákladních lodí společnosti Maersk. Společnost Maersk plánuje používat e-metanol jako palivo pro své lodě a do roku 2030 chce dosáhnout emisní neutrality svého provozu. První dvě lodě na e-metanol jsou již v pilotním provozu, další čtyři lodě byly objednány na začátku roku 2022 a mají být dodány v květnu 2025. Podle společnosti Maersk budou lodě dlouhé 350 metrů a široké 53,5 metru a jsou navrženy na rozdíl od všech velkokapacitních nákladních lodí v minulosti. 


Úspěch tohoto projektu bude představovat významný skok vpřed v oblasti udržitelné námořní dopravy, neboť lodní společnosti uvedly, že jsou ochotny zaplatit o 20-30 % vyšší náklady za lodě šetrné k životnímu prostředí. Vzhledem k tomu, že EU plánuje uvalit na lodě v evropských přístavech uhlíkovou daň, význam takových iniciativ roste. 


Dánský zelený investiční fond (DGIF) investuje do tohoto projektu 53 milionů eur a Evropská unie v rámci spolupráce na důležitých projektech společného evropského zájmu (IPCEI) dalších 80 milionů eur. 


Časový plán projektu počítá s dokončením zařízení v roce 2023, následovat bude testování a spuštění výroby. Projekt je součástí širšího plánu Dánska na dosažení cílů v oblasti klimatu, který zahrnuje rozvoj obnovitelných zdrojů energie a snižování emisí skleníkových plynů v různých odvětvích průmyslu a dopravy.

Photo
SIEMENS SILYZER 300
Silyzer 300 patří k prvním velkým průmyslovým elektrolyzérům na světě
Cookies

Soubory cookie používáme k zajištění základních funkcí webu a ke zlepšení vašeho online zážitku. Pro každou kategorii si můžete vybrat, zda se chcete přihlásit/odhlásit, kdykoli budete chtít. Více informací o cookies naleznete zde

Tyto soubory cookie jsou nezbytné pro správné fungování webových stránek. Bez těchto cookies by web nefungoval správně. Nelze je tedy deaktivovat.
Analytické cookies nám umožňují sledovat návštěvy našich webových stránek a také to, kolik uživatelů kliklo na odkaz na našem webu či využilo některou z jeho funkcí. Typicky jde o statistiky návštěvnosti jako Google Analytics.
Preferenční cookies zase umožňují, aby si náš web zapamatoval preference daného uživatele a mohl se mu přizpůsobit. Zajistí se tak pohodlné používání webu, který si pamatuje nastavení jazyka, měny a dalších preferencí uživatele.
Marketingové cookies se využívají k lepšímu cílení reklam (například remarketing, tedy zpětné oslovení uživatele, který už na našem webu byl, na jiném kanálu prostřednictvím placené reklamy) a k jejich personalizaci. Na základě těchto informací není zpravidla možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas, nebudete příjemcem obsahů a reklam přizpůsobených Vašim zájmům.

Máte-li jakékoli dotazy týkající se našich zásad týkajících se souborů cookie a vašich voleb, kontaktujte nás.