Nástup e-paliv jako udržitelného zdroje energie mění globální energetickou mapu a společnost 2JCP chce být v centru této transformace. Důkazem našeho odhodlání rozvíjet řešení v oblasti čisté energie je naše nedávná zakázka v dánském městě Kassø, kde se se Siemens Energy podílíme na průkopnickém projektu zaměřeném na výrobu e-metanolu.
E-metanol nabízí účinné řešení problémů spojených se skladováním vodíku a představuje budoucnost energie pro letadla, lodě a vlaky. V rámci tohoto projektu se vodík vyrábí na místě a následně se přeměňuje na e-metanol, který lze snadno přepravovat.
Elektrolyzér použitý v tomto projektu, Siemens Silyzer 300, využívá elektrolýzu PEM (protonová výměnná membrána) – sofistikovaná forma elektrolýzy s vysokou účinností. Tyto elektrolyzéry patří k prvním velkým průmyslovým elektrolyzérům, které byly nasazeny, což představuje významný milník v energetickém průmyslu.
Pro společnost 2JCP, výhradního partnera společnosti Siemens Energy při kompletaci elektrolyzérů Silyzer 300, představoval tento projekt první pomyslný zářez v oblasti výroby vodíku. Společnost 2JCP byla zodpovědná za kompletaci tří 17,5 MW jednotek Silyzer 300, které budou použity v projektu Kassø. Společnost Siemens Energy dodala do Račic jádra elektrolyzéru a tepelné výměníky, zatímco zbytek byl zcela na straně 2JCP. A to od detailního technického řešení celého zařízení, návrhu separačních nádob pro vodík a kyslík, přes výrobu jednotlivých komponent (z uhlíkové i nerezové oceli) až po montáž všech součástí do funkčního zařízení, včetně elektroinstalace.
Mnoho věcí muselo být ve 2JCP překalibrováno nebo vymyšleno od základu, aby se Silyzery mohly úspěšně vyrábět. Společnost Siemens Energy kladla extrémní nároky na čistotu vstupních komponent a celého výrobního prostředí. Naučili jsme se také ještě lépe pracovat se svařováním trubek a investovali jsme do několika orbitálních svářeček pro výrobu Silyzerů. V neposlední řadě představovalo značnou výzvu čištění celého zařízení a jeho plnění demineralizovanou vodou pro budoucí transport.
Znalosti získané během projektu, a to jak v kanceláři, tak v dílně, jsou klíčové pro úspěšné zvládnutí podobných zakázek v budoucnu. V dubnu 2023 se uskutečnil jednodenní workshop mezi odborníky společnosti 2JCP a Siemens Energy, kde si obě strany vyměnily zkušenosti a poznatky. Tím se dále prohloubilo partnerství mezi oběma společnostmi při výrobě jednotek Silyzer 300.
V dánském městečku Kassø pomáhá společnost Siemens Energy vybudovat speciální zařízení na výrobu ekologického vodíku a e-metanolu. Projekt je založen na technologii elektrolytické výroby vodíku z obnovitelných zdrojů energie, přičemž vodík se v kombinaci se zachyceným CO2 z atmosféry používá k syntetické výrobě e-metanolu. Prvními odběrateli e-metanolu budou největší světový lodní dopravce A.P. Moller–Maersk, LEGO Group a farmaceutický gigant Novo Nordisk.
Významným podnětem pro tento projekt je stávající přebytečná kapacita větrné energie v Dánsku, která činí přibližně 3 GW. Země již několik let využívá 100% obnovitelné zdroje energie a nadále do tohoto odvětví investuje, což vede k jasnému přebytku větrné energie, která se využívá k výrobě ekologického vodíku.
Vodík vyrobený v Kassø a konvertovaný do e-metanolu bude primárně využíván k pohonu nákladních lodí společnosti Maersk. Společnost Maersk plánuje používat e-metanol jako palivo pro své lodě a do roku 2030 chce dosáhnout emisní neutrality svého provozu. První dvě lodě na e-metanol jsou již v pilotním provozu, další čtyři lodě byly objednány na začátku roku 2022 a mají být dodány v květnu 2025. Podle společnosti Maersk budou lodě dlouhé 350 metrů a široké 53,5 metru a jsou navrženy na rozdíl od všech velkokapacitních nákladních lodí v minulosti.
Úspěch tohoto projektu bude představovat významný skok vpřed v oblasti udržitelné námořní dopravy, neboť lodní společnosti uvedly, že jsou ochotny zaplatit o 20-30 % vyšší náklady za lodě šetrné k životnímu prostředí. Vzhledem k tomu, že EU plánuje uvalit na lodě v evropských přístavech uhlíkovou daň, význam takových iniciativ roste.
Dánský zelený investiční fond (DGIF) investuje do tohoto projektu 53 milionů eur a Evropská unie v rámci spolupráce na důležitých projektech společného evropského zájmu (IPCEI) dalších 80 milionů eur.
Časový plán projektu počítá s dokončením zařízení v roce 2023, následovat bude testování a spuštění výroby. Projekt je součástí širšího plánu Dánska na dosažení cílů v oblasti klimatu, který zahrnuje rozvoj obnovitelných zdrojů energie a snižování emisí skleníkových plynů v různých odvětvích průmyslu a dopravy.
Soubory cookie používáme k zajištění základních funkcí webu a ke zlepšení vašeho online zážitku. Pro každou kategorii si můžete vybrat, zda se chcete přihlásit/odhlásit, kdykoli budete chtít. Více informací o cookies naleznete zde
Máte-li jakékoli dotazy týkající se našich zásad týkajících se souborů cookie a vašich voleb, kontaktujte nás.